середа, 26 листопада 2014 р.

Конспекти уроків

5 клас
Тема. Композиція. Прийоми композиції
Мета: навчальна: ознайомити учнів з основними прийомами композиції (ритмом, симетрією,асиметрією, статикою, динамікою, рівновагою частин композиції, виділенням сюжетно-композиційного центра), навчити визначати їх у творах художників та використовувати під час створення своїх робіт;
          розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням творів образотворчого мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати творчу ініціативу учнів;
         виховна: виховувати зацікавленість творами образотворчого мистецтва.
 Матеріали та інструменти: будь-які графічні матеріали (прості олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін.), гумки, аркуші паперу, акварельні або гуашеві фарби, пензлі, ємності для води, серветки для витирання рук і пензлів, клейонки.
Зоровий ряд: репродукції картин (В. Васнецов «Витязь на роздоріжжі»,
 А. Рилов «У блакитному просторі», І. Шишкін «Бурелом», С.Васильківський «Сторожа запорозьких вольностей», М. Дерегус «Вітер», О. Кульчицька «Олекса Довбуш», Ф. Кричевський «Наречена»).

                           Хід уроку
1. Організаційний момент
Привітання.
Встаньте, діти , всі ладненько,
Посміхніться всі гарненько,
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!»
-         Доброго дня, діти! Я вітаю вас на нашому уроці творчості. Бажаю вам бути  
                  У- успішними
                 С- самовпевненими
                 П – працьовитими
                 І – інформованими
                 Х- хоробрими
                 У – уважними
Інакше кажучи, я бажаю вам успіху!
-         Настрій ( смайлик)
Перевірка  готовності учнів до уроку
- Перевірте чи все, що необхідно для сьогоднішнього уроку ви приготували.
2. Оголошення теми й мети уроку
Ми розпочнемо свій урок висловлюванням:
«Учимося бачити прекрасне, відчувати, сприймати красу навколишнього світу і відтворювати її на папері»
-         Сьогодні ми продовжимо нашу мандрівку країною ГРАФІКА. Під час якої удосконалимо свої знання про композицію та її закони. А також вивчимо основні прийоми у створенні композицій. Навчимося застосовувати свої знання на практиці, тобто створимо малюнки, у яких покажемо свої знання та уміння, отримані на уроці.
-         Ознайомившись із темою та метою уроку ви вже , напевно можете визначитись із тим, що ви очікуєте від нього.
3. Актуалізація опорних знань
«Бліц- турнір»
-         Я читатиму вам твердження, а ви маєте погодитись з ним  або заперечити, відповідаючи « так» або «ні»
1.     Графіка – це вид образотворчого мистецтва. +
2.     Колір- це виражальний засіб графіки. –
3.     З грецької слово «графіка» перекладається як «пишу, малюю» +
4.     Крапка – це виражальний засіб графіки. +
5.     Простий олівець, вугілля, фломастери – матеріали живопису. –
6.     Графіка ґрунтується на поєднанні білого та чорного.+
Повторення вивченого з опорою на матеріали презентації
Слайд 3   
-         Як ви думаєте, діти, що повинен вміти кожен художник, незалежно від роду його діяльності
Слайд 4
-         Дізнатися відповідь на це запитання нам допоможе анаграма.
-         Унас прозвучало слово скомпонувати, а що воно означає
Слайд 5
Слайд 6
Давайте спробуємо переставити прочитати запропоновану нам анаграму
Слайд 7
Давайте пригадаємо визначення терміна композиція
Композиція- ( лат. слово, що означає «створення», «побудова», «поєднання») немовби збирає всі основні елементи зображуваного в єдине ціле.
Слайд 8
Слайд 9-13
Слайд 14- 16
Слайд 17
- Пригадайте і назвіть закони композиції з якими ми уже ознайомились.
·        У композиції обов’язково повинно бути головне і другорядне.
·        Головне в композиції вирізняється за розміром, формою, кольором, характером, розташуванням.
На картині створюється композиційна цілісність, коли жоден елемент не можна ані додати, ані вилучити, не змінивши загального враження.
 Слайд 18
4. Викладення нового навчального матеріалу
Слайд 19
У ч и т е л ь. До головних композиційних прийомів належать: ритм, симе-
трія, асиметрія, статика, динаміка, рівновага частин композиції та виділення сюжетно-композиційного центра. Детальніше з’ясуймо ці поняття.
-         Для цього ми обєднаємося у групи ( за кольором геометричних фігур, які є у кожного із вас)
-         Учасникам кожної із груп потрібно опрацювати теоретичний матеріал та ознайомити учасників інших груп із одним з композиційних прийомів.
Слайд 20-21
Правила роботи в групі
Робота в групах
Ø  1група Передусім необхідно визначити, що буде головним у картині та як виділити це головне, тобто сюжетно-композиційний центр, який часто також називають «смисловим центром», або «зоровим центром» картини.
 Композиційний центр має привертати увагу, що досягається завдяки освітленості, кольору, збільшенню зображення, контрастів та інших засобів; він є виразником художнього образу і несе змістовне навантаження.
Організуючи композиційний центр, слід ураховувати закони візуального сприйняття площини.
Розгляньмо репродукцію картини Віктора Михайловича Васнецова «Витязь на роздоріжжі». Композиційним центром є фігура витязя на коні, що підкреслено розмірами, тоном (білий кінь на темному фоні й темний силует верш-
ника на світлому), чітким окресленням, тоді як інші предмети мов оповиті повітряним серпанком
Ø 2 група Ще одним композиційним прийомом є використання ритму. Ритм — універсальна природна властивість, чергування будь-яких елементів у певній послідовності.
 Він присутній як у багатьох явищах дійсності, так і в мистецтві. Ритм завжди передбачає рух. Більшість явищ природи певним чином пов’язана з ритмом — серцебиття, дихання, обертання планет,
чергування дня і ночі, циклічність пір року, зростання рослин.
У живописі, графіці, скульптурі, декоративному мистецтві ритм — це один із найважливіших виразних засобів композиції, який бере участь не тільки в побудові зображення, але й часто додає змісту певної емоційності.
Ритм може бути заданий лініями, плямами світла і тіні, плямами кольору.
 Подивіться на репродукцію картини Івана Івановича
Шишкіна «Бурелом»
Цілісності композиції художник досяг завдяки тонко знайденим ритмам вертикальних, похилих та горизонтальних ліній —прямих та вигнутих; світлих та темних плям, великих та малих об’ємів.
Вчитель
Ритм ліній, плям у графічному зображенні можна порівняти з ритмом музичних творів
Гра «Намалюй мелодію»
Учням пропонується за допомогою ліній передати музичний ритм
-         Маршу
-         вальсу
Ø 3 група Іншими прийомами композиції є симетрія та асиметрія у зображенні.
Симетрія як композиційний прийом — це чітка послідовність розташування, поєднання елементів, частин відповідної структури творів.
Принцип симетрії, яким художник керується у творчості, зустрічається у природі — кристали, листочки, квіти, метелики, птахи, тіло людини та ін. Симетрія надає творам мистецтва завершеності та цілісності, асоціюючись з вольовою організацією форми й декору.
 Асиметрія — відсутність будь-якої симетрії.
Асиметрія виражає невпорядкованість, незавершеність. Вона за своєю суттю індивідуальна, тоді як основою симетрії є певна типологічна спільність.
Ø 4 група Розглянемо композиційні прийоми — статику та динаміку.
Динаміка та її протилежність — статика (урівноваженість) впливають на емоції людини, визначаючи характер сприйняття зображення. Контраст відношень створює динаміку як зоровий рух. Розгляньте репродукцію картини Аркадія Олександровича Рилова «У блакитному просторі»): там усе рухається, знаходячи певний темп і ритм (хмари пливуть разом із лебедями, що летять у синю далечінь; корабель під вітрилами, що надимає вітер, зникає вдалині). Здається, що і сніговий берег пливе кудись услід за всіма: туди, де яскраве сонце, невідома далечінь. Художник дивним чином створив безкінечний рух, сповнений життя та світла.
Фізкультхвилинка

5. Актуалізація набутих знань
ŠŠ З якими прийомами композиції ви сьогодні познайомилися?
ŠŠ Проаналізуйте репродукцію картини Сергія Івановича Васильківського «Сторожа запорозьких вольностей». Чи відрізняється вона від роботи Михайла Гордійовича Дерегуса «Вітер»?
- Яка з цих композицій є статичною, а яка — динамічною?
Š-Що є центром композиції у творах Олени Львівни Кульчицької «Олекса
Довбуш» та Федора Григоровича Кричевського «Наречена»?

6. Самостійна практична робота учнів
Варіант № 1. Створення композиції на вільну тему з передаванням
статичності або динамічності. Теми композицій: «Сум», «Радість», «Рух», «Спокій»
Варіант № 2. Створення композиції з однакових за формою елементів (круга, квадрата, трикутника або складніших фігур), які відрізняються за розміром та кольором. Виявлення центра, урівноваження композиції, вирішення її композиційної єдності
7. Підбиття підсумків уроку
1).Виставка робіт учнів
2).Бесіда
- Чи задоволені ви результатами роботи?
- Чи виправдились сподівання, які були у вас на початку уроку?
3)Інтерактивний прийом «Рюкзак»
Той , хто вирушає у подорож, завжди складає необхідні речі у рюкзак. Завершуючи урок, давайте також зберемо «рюкзак», щоб взяти у дорогу знання, уміння та настрій сьогоднішнього уроку
Заповніть бланк
Я знаю
Я вмію
Мій настрій
Тему «Прийоми композиції» необхідно вивчати, тому що


(Бланки складають у рюкзак, деякі з них зачитують)
-         Дякую всім за урок,ще раз бажаю успіху.








7 клас
Тема уроку.  Види  архітектури за призначенням. Житлова
          архітектура. “Ескіз власного будинку”
Мета уроку:
·        розрізняти архітектурні споруди за призначенням, розпізнавати елементи різних архітектурних стилів та поєднувати їх у власноруч створеному ескізі;
·        розвивати творче мислення, відчуття цілісності в архітектурі; формувати почуття краси; удосконалювати уяву, творчу думку, акуратність в роботі, увагу, зорове бачення;
·        виховувати шану і захоплення величчю світового архітектурного мистецтва.
Методи і засоби роботи: евристична бесіда, випереджувальні завдання, практична робота, інтерактивний метод «крісло архітектора», метод колективної оцінки знань та вмінь.
Обладнання уроку: ММП учнів, музичні записи, макет будинку, навчальні роботи з методичного фонду, саморобні медалі для оцінювання роботи учнів.
Матеріали та інструменти для учнів: альбом, кольорові олівці, фломастери, гелеві ручки, лінійка.
Основні поняття: стилі архітектури: античний, середньовічний, мусульманський, китайський та японський, новітніх часів; елементи архітектури: фасад, колона, арка, дах, вікно, балкон, сходи.
                                              Хід уроку:
1.     Організаційний момент.
Сьогодні у нас незвичайний урок -
До світу мистецтва ми зробимо крок.
Це - творчості час, фантазії час.
Цікаве завдання чекає на вас!
Готовність учнів і матеріалів до уроку.
2. Повідомлення теми та мети уроку.
3. Мотивація навчальної діяльності (слово вчителя).
Продовжуючи знайомство з таким видом мистецтва, як архітектура, слід згадати про три вимоги до архітектури Вітрувія (римського архітектора 1 ст.до н.е.): користь, міцність і красу. Від конструкційного рішення багато в чому залежить і естетичність творів архітектури. Споруда не тільки повинна бути міцною, а й мати привабливий вигляд. Надлишок матеріалу викликає враження надмірної ваги. Візуальна нестача матеріалу асоціюється з нестійкістю, ненадійністю та викликає здебільшого негативні емоції. Функціональне призначення будівлі визначається її типом. Тому сьогодні ми і навчимося розрізняти будівлі за призначенням та використовувати свою творчість і фантазію у архітектурному мистецтві.
4. Актуалізація опорних знань.
 Візуальні питання:
1. Назвати за світлинами основні стилі в архітектурі.
2.Які елементи архітектури використовуються у спорудженні будівель?
5. Вивчення навчального матеріалу.
Слово вчителя: За призначенням архітектуру сьогодення поділяють на громадську, культову, промислову, житлову. Кожен з цих видів будівель допомагає людям комфортно жити, працювати та відпочивати у природному середовищі. У таких спорудах є всі елементи архітектури, які ви можете побачити в стилях різних епох. Яке ж призначення цих споруд?
Презентація випереджувальних завдань:
Учень 1: Громадські будівлі – школи, магазини, лікарні, музеї, театри, кінотеатри, банки, вокзали призначені для масового перебування людей. Створені у стилях класицизму, бароко, конструктивізму, модерну, вони часто поєднують кілька функцій в одній споруді. Як зовнішньо, так і внутрішньо такі будівлі оздоблюються ліпниною, розписами, іншою декоративною пластикою. Величні і монументальні споруди створюють суцільну смугу вуличних споруд у містах.
Учень 2: Культові споруди – церкви, костьоли, мечеті, каплиці, святилища. Ці споруди призначені для проведення обрядів, якими церква освячує прилучення людини до віри, відкриває шлях довічному існуванню душі в потойбічному світі. У цій сфері зодчества утвердився тип центричного будинку, нерідко купольного, свого роду святилища. Для цих цілей будують великі будинки, здатні вмістити велику кількість людей, а своєю архітектурною виразністю створити душевний стан тим, хто молиться.
Для таких церковних будівель найбільш придатним виявився архітектурний тип базиліки. У своєму найпростішому вигляді це прямокутна в плані будівля, розділена рядами колон або стовпів на три проходи - нефа. Середній неф завершено нішею - апсидою, а колони та стовпи служать при цьому опорами покрівлі.
Учень 3: Виробничі будівлі промислових підприємств, що називаються часто промисловими будівлями - фабрики,заводи - призначені для організації процесу виготовлення тієї або іншої промислової продукції за допомогою відповідних знарядь виробництва і прийнятої технології. Тому проектування промислових будівель - багатогранний, складний процес, що включає розрахункові та проектні роботи.
Типовою рисою об'ємної композиції багатьох виробничих будівель є їх цілісний вигляд, великі архітектурні членування. Сучасні виробничі будівлі за своєю зовнішньою композицією переважно є паралелепіпедами, у зовнішньому вигляді яких закономірно чергуються засклені прорізи і площини стін.
Як художній засіб для збагачення композиції можна використовувати багаторазове повторення ритму типових елементів архітектурного трактування фасаду, що відповідає ритму виробництва, і метричну розстановку обсягів побутових і адміністративних приміщень. Так, віконні прорізи значної висоти забезпечують на велику глибину нормативну освітленість приміщень і т.д.
Компонування цехів у виробничому корпусі має забезпечити найбільш короткі шляхи передачі сировини на переробку з місць надходження, подачі допоміжних матеріалів та видачі готової продукції.
Учень 4: Житлові будинки, дачні споруди, котеджі - це архітектура багатотисячних житлових комплексів та індивідуальних особняків. Сучасні житлові будівлі мають кілька кімнат та комфортні умови для проживання людей. Будівельні матеріали - цегла, дерево, бетонні та інші блоки, металопластика - визначені потребами економічності, довговічності, краси. Сучасні будівельні технології та матеріали, творчий ентузіазм, винахідливість та професіоналізм архітекторів дають можливість поліпшувати функціональні характеристики житла і збагатити об’ємно-просторове та пластичне його вирішення.
Вчитель (повідомлення з історії українського житлового будівництва) Будівельна діяльність на території сучасної України зародилась ще за часів палеоліту, коли люди займались полюванням. Щоб спорудити житло, мисливці вкопували в землю жердини та кістки і бивні мамонтів, покриваючи їх шкірами. Із часу створення Київської Русі розпочинається відлік розвитку власне української архітектури. Вона завжди була відкрита світові, тобто збагачувалась архітектурними ідеями різних народів, але зберігала свою самобутність. Так, будуючи житлові приміщення, наші предки обирали ділянки землі, розташовані поблизу водойм, захищені від вітрів, ураховували особливості рельєфу місцевості. Поруч із житловими приміщеннями зводились і господарські споруди: хлів, стайня, комора, льох. Для будівництва використовували камінь, глину, очерет, солому, дерево, цеглу, черепицю. Житлові споруди наших прадідусів і прабабусь існували у декількох видах: однокамерне житло ( хата+сіни), двокамерне (сарай+сіни+хата) і трикамерне (сарай+сіни+ хата+чиста хата).
Дахи будинків мали двоскатну або чотирискатну форму, були покриті соломою, очеретом, дошками, черепицею. Вікна прорубувались невеликі, закривались віконницями. Під дахом розміщувались і дерев’яні ганки. Фасади білились або фарбувались, віконниці розписувались.
Сьогодні житлові будинки мають кілька поверхів, просторі вікна, чудернацькі балкони, тераси, красиві і міцні двері, розписані або з ліпниною стіни, міцні дахи. Щоб збудувати будинок, архітектори на основі математичних розрахунків виконують проект, а створені об’ємні макети дають можливість побачити, як виглядатиме будинок у майбутньому втіленні в матеріалі.
Демонстрація макету будинку
5. Творча робота учнів:
1. Перегляд презентації, підготовленої учнями
2. Самостійна творча діяльність
Отож, спробуйте створити ескіз власного житлового будинку, який хотіли б збудувати для себе. В ескізі слід показати власне бачення екстер’єру споруди, використавши та поєднавши архітектурні елементи різних стилів, проявити свою творчу думку, уяву, фантазію. Кольорову гаму передати аквареллю, фломастерами, олівцями, гелевими ручками. У роботі слід враховувати основні етапи у роботі над ескізом власного будинку, подбати про підбір кольорової гами.
Робота учнів супроводжується музикою. Учитель демонструє учнівські роботи з методичного фонду.
6. Закріплення знань. «Крісло архітектора». Учні, які виконали завдання скоріше, по одному сідають у «Крісло архітектора» і демонструють свої роботи. Інші учні класу задають питання «архітектору» щодо деталей втілення його архітектурних ідей.
7. Оцінювання робіт  Кращі ідеї оцінюються високим балом і званням «Найкращий творчий архітектор», старанні учні - званням «Молодий архітектор»; діти, які намагались відтворити свої ідеї, але не встигли завершити – званням «Спеціаліст з архітектури».
Вручення саморобних медалей учням.

8. Домашнє завдання: принести графічні матеріали(олівці, фломастери, гелеві ручки) для наступного уроку.

Немає коментарів:

Дописати коментар